ČEMU VĚNUJÍ POZORNOST MÓDNÍ ZNAČKY NA PODZIM 2018?

Módním průmyslem rezonuje hned několik zásadních témat, které se výrazně podílí také na tváři aktuálních světových týdnů módy. Která témata teď svět módy vnímá jako nejdůležitější?

módní témata 2018.png

Z MOLA OKAMŽITĚ DO PRODEJE

Jedním ze středobodů nového přístupu v módním průmyslu je obrovsky rychlé převrácení kolekce z módního mola do prodeje. Hit See-now-buy-now se rozrůstá a mezitím, co před deseti lety v okamžiku uvádění nových kolekcí existovalo jen pár kusů modelů předváděných publiku, dnes musí být kolekce kompletně ušitá, naskladněná a okamžitě připravená k prodeji. To logistické procesy módních domů významně mění. Svou novou tvář ukazuje třeba britská značka Burberry. Ta slibuje dostupnost nové kolekce do třiceti minut po skončení módní show po 24 hodin na Instagramu, aplikaci WeChat a ve vlajkovém obchodě na Regent Street. Jedná se o historicky první okamžik, kdy Burberry přišlo s nakupováním formou sociálních médií. A řadí se tím mezi ty nejprogresivnější značky co do přístupu k technologiím.

VSTŘÍC MILENIÁLŮM

Nejsilnější generace nové doby dorůstá a světové módní domy se přizpůsobují jejímu smýšlení, životnímu stylu a také poptávce. Nechávají si vypracovávat rozsáhlé průzkumy, aby zjistily, co vlastně generace Y chce nakupovat. Netají se tím například značky Dolce & Gabbana, Chanel, Ralph Lauren, Vans nebo Gucci. Ukazuje se, že pro mileniály je stěžejním hlavně rychlý způsob získání oblíbeného produktu a jeho nápaditá prezentace na sociálních médiích. Například návrháři Dolce & Gabbana se při poslední přehlídce podělili s novináři o výsledky svých průzkumů. Ty jim ukázaly, že mileniálové chtějí nakupovat tradiční módu, v pánském odvětví to znamená hlavně obleky, ale chtějí, aby měly trochu mladistvý nádech a nevšední detaily.

FUR-FREE LONDON FASHION WEEK

Nejdříve přišla s oznámením o nulovém zapojení pravé kožešiny značka Burberry, později British Fashion Council vydal oficiální prohlášení. V tom informoval, že se bude jednat o vůbec první týden módy světového formátu, během kterého nebude představena vůbec žádná kolekce se zvířecí kožešinou. Hlavní ředitelka BFC Guardianu sdělila: „Trend posledních několika let ukazuje, že čím dál tím více značek se rozhoduje využívat spíše než pravou kožešinu, její umělou alternativu.“ Značky to však většinou nedělají pro dobrý pocit, spíše reagují na náladu ve společnosti. I běžný zákazník začal být na toto téma citlivý a vůči zvířatům sentimentální, produkty z jejich srsti už nevyhledává. Tomu se podřizuje nabídka. Podle Guardianu se za poslední dva roky zvýšil počet protestů proti používání pravé kožešiny stokrát. Mluvčí Londýnského týdne módy dodal: „Krutost kožešin už není nadále vítána na molech Londýnského Fashion Weeku.“ Posílá tím jasný signál i do dalších měst módy – New Yorku, Milána, nebo Paříže.

STOPKA PÁLENÍ NEPRODANÉHO OBLEČENÍ

Od okamžiku, kdy se na uvedení chystá první kolekce nového kreativního ředitele Burberry Riccarda Tisci, jakoby celá značka trochu zezelenala a ubrala se více ekologickým směrem. Nejen že vynechává pravé kožešiny, zároveň přislíbila své klientele, že přestane pálit neprodané oblečení. V poslední době se právě tato problematika s Burberry skloňovala zřejmě častěji, než by se PR oddělení líbilo. „Myslíme si, že luxus v moderním slova smyslu nemusí zatěžovat společnost a zároveň zastáváme názor, že společenská zodpovědnost má svůj smysl. Zákazníkům se nelíbí, pokud se značka nezajímá o prostředí, ve kterém žijeme,“ řekl Burberry CEO Marco Gobbetti.

PLUS SIZE MODELKY

Byť se vlna plus size rozjela už před několika lety, do vrcholové módy pořádně proniká až teď. Na newyorském týdnu módy plus size modelky přizvaly na molo velké značky včetně Siriano, Prabal Gurung a Carly Cushnie. Modelka trochu výraznějších tvarů se prošla i po českém mole v rámci MBPFW pro návrhářku Terezu Vu.