3, 2, 1 … DIGITÁLNÍ OČISTA

Dnes už se moderní technologie považují za nedílnou součást našeho každodenního života. Ve volném čase komunikujeme jejich prostřednictvím s přáteli, hrajeme hry, v práci používáme počítač. Pokud se vám stává, že se už po několikáté v devět hodin ráno přistihnete, jak kontrolujete emailovou poštu nebo prohlížíte instagramové příspěvky stále dokola, přichází na řadu úklid a detox.

Úklid jako terapie

Jak se říká, pořádek dělá přátele. A to platí i o pořádku ve vašem mobilním telefonu, tabletu nebo počítači, pokud chcete, aby tyto přístroje sloužili vám a ne vy jim. Všichni to známe – nekonečné množství složek, aplikací, fotografií, filmů, dokumentů. Pokud se cítíte pod tlakem, a to zejména při používání těchto technologií, je čas na změnu. Vymezte si čas na úklid svého digitálního prostředí a sami uvidíte, že stres opadne a vy zase budete produktivnější.

Pořádek ve vašich zařízeních

Úklid vezměte hned od samotného počátku, začněte tedy plochou. Čištění mobilního telefonu může být podstatně jednodušší, jelikož obvykle neobsahuje takové množství programů a složek jako počítač. Projděte si všechny nainstalované aplikace a zeptejte se sami sebe, kdy naposledy jste je použili. Pokud je vaše odpověď více než jeden dva týdny, pravděpodobně už ji neotevřete ani v budoucnu a můžete ji vymazat. Takhle systematicky postupujte, dokud nebudete mít jistotu, že všechny aplikace používáte pravidelně.

Druhý, neméně důležitý krok bude třídění poznámek a připomínek, při němž budete postupovat úplně stejně jako u aplikací: nepoužívám, tedy nepotřebuji. Dále projděte SMS zprávy a kontakty. Jestliže naleznete telefonní čísla lidí, se kterými nejste v kontaktu již několik let, jaká je pravděpodobnost, že jim ještě někdy zavoláte? Nejvíce času nejspíše budete muset věnovat fotografiím a hudbě. Ovšem když si dáte tu práci a všechno úspěšně vytřídíte, nebudete už muset přeskakovat písničky, které se vám dávno oposlouchaly, abyste se dostali k těm novějším.

V případě dokumentů a programů v notebooku nebo počítači, postupujte úplně stejně. Jen musíte počítat s tím, že tento proces zabere trochu více času kvůli množství uchovávaných dat.

Odebrat z přátel, přestat sledovat

Zkuste se sami sebe zeptat, jestli potřebujete na Instagramu sledovat 500 profilů, když stejně věnujete pozornost jen deseti z nich. Stejně tak se zamyslete nad tím, jestli opravdu musíte mít 300 přátel na Facebooku. Většina z nás dojde k názoru, že je to zbytečné. Dejte si tu práci a podívejte se na profil každého člověka, kterého sledujete. Obohacuje nebo inspiruje vás tento profil nějakým způsobem? Pokud ano, pak je vše v pořádku, pokud ne, už víte, co dělat.

Detox od sociálních sítí

Pokud máte pocit, že žijete v digitálním světě více než v tom reálném, pak je tento detox přesně pro vás. V každodenním shonu občas zapomínáme užívat si chvíle bez toho, aniž by nám na telefonu nevyskočilo nějaké upozornění na novou zprávu. Zkuste se „očistit“ od sociálních sítí úplně. Stanovte si určitou dobu (týden, měsíc), vymažte ze svých zařízení všechny aplikace sociálních sítí a věnujte se aktivitám, které vám doopravdy něco dají. Začněte s nějakým sportem nebo se běžte jen projít, věnujte čas lidem, se kterými vám je dobře, zkuste si nějakou kreativní činnost, která vás láká už delší dobu.

Možná vás překvapí, kolik volného času najednou budete mít, když zmizí neustálá potřeba kontrolovat příchozí zprávy a nejnovější příspěvky. A kdo ví, třeba se rozhodnete ze sociálních sítí zmizet nadobro.

Adéla Džačovská

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.