BYLA TO VOLNOČASOVÁ AKTIVITA, KTERÁ PŘEROSTLA VE ZNAČKU, ŘÍKAJÍ ZAKLADATELKY KOSHILESS

Díky vlně udržitelné módy znovuobjevujeme přešívání starších kousků a začínáme se pečlivě starat o své oblečení. Se zakladatelkami české značky Koshiless jsme si povídali o tom, jak to vidí ony, proč založily značku věnující se upcyklaci a také, co je vedlo k tomu, že se z offline kamenné prodejny vrací zpět do online světa.

Povězte nám na začátek víc o tom, co je Koshiless a kdo za celým projektem stojí?

Koshiless je módní značka, upcyklační koncept a především srdcová záležitost dvou kamarádek a bývalých spolužaček z gymplu, Andrey a Terezy.  Ze společného trávení volného času, zájmu o udržitelný životní styl a pomalou módu jsme se přirozenou cestou přesunuly k projektu, který si dává za cíl předcházet textilnímu odpadu a přetvářet nošené oblečení v produkty, které mohou dostat druhou šanci a dále dělat radost. 

Jak dlouho je značka na světě?

Prvopočátky naší značky bychom nejspíš hledaly během slunečných dnů prázdnin roku 2017. V tu dobu se už Terka zabývala přešíváním pánských košil. Zprvu pro sebe, pak i pro známé. Spontánně jsme se začaly scházet u Andy doma a vytvářet ze zbytků košil ozdobné girlandy na její svatbu. Obě nás bavilo společné tvoření a viděly jsme v něm potenciál. Kdy přesně a kdo z nás přišel s nápadem, že bychom z volnočasové aktivity mohly udělat oficiální značku, si už bohužel ale asi nevzpomeneme. 

Vyprodukovaného oblečení už toho bylo tolik, že nemá smysl vyrábět nové.

– Koshiless

Proč jste se rozhodly právě pro upcyklaci? 

Upcyklace nám v dnešní době, kdy se celosvětově plýtvá materiály a kdy jsme svědky všudypřítomného odpadu, přišla jako nejlepší možná volba. Byly jsme si vědomy toho, že na světě už je tolik vyprodukovaného a nevyužívaného oblečení, které často končí na skládkách, že nemá smysl vyrábět další. Proto jsme se rozhodly přetvářet již vyrobené.

A proč jste z toho všeho množství oblečení vybraly zrovna košile? 

Pánská košile je jeden z nejvíc klasických a četných kousků oblečení, které si vůbec můžeme představit. Jsou si víceméně podobné a díky tomu, že jde o pánské košile, tak i jejich velikost dovoluje větší rozmanitost při naší tvorbě. V oběhu se jich točí obrovské množství, je to tedy dostupný zdroj materiálu, který je zároveň mnohdy i kvalitní.

Kde berete košile? Chodíte po second-handech, nebo vám je nosí zákazníci?

Celý proces získávání košil k přetváření se také během let proměnil. Zprvu jsme kupovaly staré košile v second-handech, postupně jsme je začaly získávat i od kamarádů a známých a asi před rokem jsme navázaly spolupráci s Lenkou Harcubovou, majitelkou firmy Potex, která provozuje sběrné textilní kontejnery a od té doby získáváme materiál převážně od ní. 

Myslíte si, že je upcyklace budoucností módy?

Nad módou a její budoucností je nutné přemýšlet víc komplexně. Takže určitě si nemyslíme, že by naši planetu zachránilo přešívání starého oblečení, ale je to jedna z částí celého balíčku. Hlavní je přemýšlet nad našimi nákupy. Nevrhat se bezhlavě do obchodu s tím, že si nakoupíme trendy kousky, které pak ale neunosíme. Super záležitostí jsou second-handy, které jsou plné krásného oblečení a velký boom zažívají také výběrové sekáče. Důležité je zaměřit se na lokální módu a nutit velké značky k tlaku na kvalitu spíš než na kvantitu. 

Rok jste měly kamennou prodejnu. Co rozhodlo o jejím uzavření?

Obchůdek jsme otevřely s partou kamarádek vcelku spontánně, nikdo z nás neměl s podobným projektem dříve zkušenost a po roce už dokážeme uznat, že jsme na podobný krok nebyly dostatečně připravené. Do Ateliéru UP jsme investovaly spoustu času a energie, ale jeho provozování pro nás přestalo být udržitelné jak z finančních, tak časových důvodů. Celý projekt bereme jako jednu velkou a skvělou zkušenost a rozhodně nelitujeme toho, že jsme do něj šly. Společně jsme se ale shodly na tom, že je rozumné od něj teď upustit.

Takže teď se vracíte pouze k online prodeji?

Přesně tak. Chystáme se zase zaměřit na e-shop, který jsme teď tak trochu zanedbávaly, a věnovat se online propagaci, která je v dnešní době extrémně důležitá. Do budoucna bychom se rády účastnily také jednorázových prodejních akcí a pop-upů.

Zdroj fotografií: úvodní Jakub Štěpán, archiv Koshiless

Leave a Reply