Módní průmysl je pro indickou kulturu velmi typický. Byť neuznáváme indické náboženství, jejich módu obdivujeme. Ještě aby ne – je plná barev, ornamentů a luxusních materiálů. Ve světě se navíc prosazuje více a více indických módních návrhářů. Tentokrát to vezmeme více po obchodní stránce, ale zaměříme se také na známé návrháře a charakteristické prvky.

Historie
Počet obyvatel Indie sahá k 1,3 miliardy a každý její kraj si k módě drží vlastní přístup. Z historického pohledu indická móda rozlišuje dvě poslání – opulenci a jednoduchost. Velmi záleží na společenském postavení, náboženství a bohatství. V období 3 až 1,5 tisíce let před naším letopočtem bylo oblečení spíše jednoduché, muži i ženy se zakrývali zejména okolo pasu a následně na sebe vrstvili mnoho šperků. Oblečení v pravém slova smyslu přišlo až později.
Přestože se indická móda pod vlivem západních kultur mění, i tak se drží svých zásadních tradic například tím, že nosí tzv. dhoti (speciální široké kraťasy), turban a šátek.

Ekonomická a společenská situace
Indický módní průmysl se mění pod tlakem západu. Využívá technické vylepšení a dnes není problém potkat Kurty v džínách. Na opačnou stranu ale právě také indická móda a kultura proniká více mezi ostatní státy. Důkazem toho jsou například přibývající výhry v mezinárodní soutěži Miss Universe.
Hodnota módního trhu v Indii roste a dnes dosahuje zhruba 30 miliard dolarů. Současně meziročně vzrůstá v Indii poptávka po značkovém oblečení o deset procent. S růstem módního průmyslu přibývají i nabídky práce v oboru. Indie se dnes pyšní i více módními školami, které vychovávají nejen budoucí návrháře, ale také švadleny a další povolání nezbytná pro módní sektor. V Indii stoupají nákupy na e-shopech o 8 %.
Indie je uznávaným výrobcem a vývozcem bavlny a hedvábí.

Charakteristika indické módy
Indický styl se jen stěží dá zaměnit. Co ho ale tvoří tak výjimečným? Podstatou zdobeného oblečení jsou ornamenty a speciální způsob vyšívání. Dobře známe sárí, které jsou šité z hedvábí nebo bavlny. Právě sárí dělají více jak jednu třetinu prodejů indické módy. Populární turbany bývají mnohobarevné a nepřehlédnutelné. Nezaměnitelné jsou indické šperky a jejich vrstvení, nošení v opravdu velkém množství. Na oděvech se často setkáváme se zlatou a výraznými bodrými odstíny, jako je červená, zelená, fialová nebo modrá.
Světově úspěšní návrháři
Pár jmen na závěr. Kdybyste se chtěli podívat, jak se dělá vysoká móda v Indii, prohlédněte si tvorbu návrhářů a návrhářek: Ritu Kumar, Abu Jani a Sandeep Khosla nebo Manish Malhotra.
