Slow fashion zachvátila příznivce módy a ti se možná poprvé v historii ocitli v naprosto ojedinělé situaci. Rozdělili se na dva základní tábory, jejichž přístupy k módě jsou neslučitelné. Ty, kteří vyznávají udržitelnou módu a přemýšlí nad ní a ty, kteří milují nákupy a čím víc pro ně znamená, tím líp. Kam se řadíte vy? A není čas se přeřadit?
Začneme z druhého konce
Slow fashion by nevznikla bez úplně jiné módní vlny – Fast fashion. Rychlá móda pramení z neustálé touhy následovat nejposlednější a nejaktuálnější módní trendy. Jelikož ne každý si může dovolit nakoupit si novou kolekci ready-to-wear přímo z butiků světových návrhářů, snaží se dostupné módní řetězce hlavní trendy převzít, transformovat do mainstreamové podoby a co nejrychleji jimi naskladnit své prodejny. Místo nových kolekcí dvakrát do roka se módní svět dostal do fáze, kdy se nová kolekce objevuje v obchodech dvakrát do měsíce. Šílené tempo za relativně nízké výsledné ceny si pochopitelně žádá i své oběti – ze všeho nejvíce nižší kvalitu. Své označení Fast fashion dostala právě z rychlosti reakce na světové módní domy a rychlý přesun trendů z módního mola do obchodů po celém světě. Nejznámějšími módní řetězci, které pracují na bázi rychlé módy jsou H&M, Zara, Primark nebo Topshop.
Přečtěte si také » Jaké představy panují o Slow fashion ve společnosti?
Reakční vlna slow fashion
Pomalá móda, někdy prezentovaná i jako udržitelná móda, se postavila do opozice svévolně vládnoucí rychlé módě a obvinila ji z nadprodukce, nadměrné zátěže pro životní prostředí, špatných pracovních podmínek pro švadleny i preference módních výstřelků nad tradiční nadčasový styl. Slow fashion usiluje o pravý opak – snaží se vrátit ke staletími osvědčenému konceptu dvou hlavních kolekcí za rok, tím pádem i minimalizovat nadprodukci, která se ze zásady neprodá. (H&M své neprodané zboží třeba spálí. A není v tom samo.) Zároveň podporuje lokální tvorbu, u které si nakupující snáze ověří její kvalitu a zdroje, ze kterých pochází použité materiály.
Pomalá móda však nestojí na světě sama o sobě. Spadá do širšího kontextu Slow movement (Pomalé hnutí), které se snaží navést lidi ke zpomalení vlastního životního tempa v hektické době.
Principy pomalé módy
Nadčasový styl – prvním ze stavebních kamenů pomalé módy je udržování osobitého stylu, který příliš neovlivňují módní trendy. Díky tomu je možné oblékat oblíbené a padnoucí džíny několik let, stejně tak jako černé oversized sako. Ale za předpokladu, že…
Kvalita – bez vyšší kvality vám nadčasové kousky stejně příliš neposlouží. Proto pomalá móda nabádá k uvážlivým nákupům, za které můžete třeba utratit i více, jelikož se vám vložené peníze vrátí na kvalitě i delší životnosti.
Nákupy z druhé ruky – smyslem udržitelné módy je neplýtvat. Tomu můžeme napomoci, koupíme-li si čas od času zajímavý kousek v second-handu nebo klidně od kamarádky, která by ho jinak vyhodila. Důležitá není ani tak míra, kolik ušetříte peněz, ale že dáte prostor pro nový život kousku, který už by jiní zatracovali.
Vlastní výroba – dříve se šilo doma ze spousty důvodů a ani jeden z nich už neplatí. Leda touha po originalitě. Dnes vás doma ušité triko, látková taška na nákup nebo letní šaty rozhodně nevyjdou levněji než v řetězci a už jen materiál se dost možná vyšplhá i na cenu návrhářských šatů od mladých českých tvůrců. Pokud však umíte šít, pusťte se do toho. Vytvořit si ve vlastních podmínkách nemusíte jenom oblečení, může to být bižuterie, kabelka nebo třeba renovace páru bot.
Lokální autoři – Slow fashion se zasazuje o podporu lokálních návrhářů a designérů. V návrhářském kousku, který se cenově zdaleka nepohybuje tak vysoko, jak byste mohli čekat, se prolíná hned několik předchozích principů – vyšší kvalita, nadčasovost a práce místních švadlen a krejčových. Pro zorientování v cenách lokálních tvůrců se podívejte třeba na Molo07.
S úctou k životnímu prostředí
Udržitelná móda to s lidstvem myslí dobře. Vnukla nám myšlenku pozastavit se před dalším nákupem několika triček ve slevách. Pomáhá nám si uvědomit, že nedává smysl pořídit si ve výprodeji košili za sto padesát korun, když i správná látka na ní bude stát dvakrát tolik. A ze všeho nejvíce přihlíží s respektem k životnímu prostředí, které se pod masovou produkcí (nejen) módního průmyslu zhoršuje čím dál tím víc. Možná už jste totiž zaslechli, že módní průmysl je druhým největším znečišťovatelem na světě…