Tomáš Pitter: Předběhl jsem dobu. Zakladatel módní značky UTOPY

UTOPY wear je módní značka, která se specializuje na funkční oblečení pro ženy. Zakládá si na kvalitě, slow fashion přístupu, originálních designech a na českém rodokmenu. Kdo se ale skrývá za pestrými barvami a jaký tomu předcházel příběh? Tomáš Pitter – podnikatel, zakladatel značky UTOPY a čerstvý tatínek, s námi sdílel svůj příběh.

Tomáši, jaký příběh za sebou UTOPY má, a co Tě k založení vlastní značky vůbec inspirovalo?

V minulosti jsem se aktivně věnoval profesionálnímu tanci. V taneční sféře to barvami jen hýří a jako tanečník jsem přirozeně toužil po pozornosti. O to více mě ubíjelo, když jsem ve městě, na ulicích, ale i v barových klubech vídal samé nevýrazné a tmavé barvy. Hodně jsem cestoval a z jiných kultur jsem si odnesl hlavně určitou nadčasovost a radost, která z tamější módy vyzařovala. V Čechách mi tohle hodně scházelo. Nejdříve jsem věci dovážel, ale brzy jsem zjistil, že to není to, co bych chtěl. Hledal jsem unikátnost, kvalitu a hlavně jsem chtěl ženám nabídnout radost a sebevědomí. Věděl jsem, že abych něco takového mohl splnit, dovážení nebude tou správnou cestou. Začal jsem tedy podnikat kroky k tomu, abych něco takového mohl českému trhu nabídnout sám. V tomhle jsem jednoznačně předběhl svou dobu. V čase kdy UTOPY začínalo, skoro nikdo s podobnou myšlenkou nepřišel.

Jaký význam má slovo UTOPY, skrývá se za ním nějaká hodnota pro Tebe? 

Název byl jednou ze stěžejních věcí pro další vývoj mé firmy. Věděl jsem, že chci, aby to bylo něco neotřelého, tajemného a zároveň to byl příslib kvality. Utopy jako takové najdete ve slovnících často pod pojmem utopie. A přesně to skrývá hodnoty, které nese ten název pro mě. Nedosažitelná dokonalost, ráj. Znamená to neustálé vylepšování a posouvání vlastních hranic, abychom mohli nabízet stále lepší a kvalitnější kousky. Takříkajíc neusnout na vavřínech. 

O tobě je známo, že jsi podnikal v několika sférách, proč si zakotvil zrovna u dámské módy?

To se částečně dotýká prvního dotazu o mé inspiraci. Vždy jsem byl fascinován ženskostí a jejich jedinečností. Jak jsem již zmiňoval, pohyboval jsem se v taneční sféře a kolem mě se točilo spousta krásných žen v originálních barevných kostýmech. Neustále jsem tedy viděl něco, co bych si přál, aby nosily všechny ženy. Rozuměl jsem jim a jejich potřebám. Proto naprostá většina našeho sortimentu má originální designy, plné sytých barev. Ženy se v nich krásně cítí a vy se pak cítíte příjemně v jejich společnosti.

Je tam tedy souvislost s původním i nejnovějším sloganem Utopy “Rozbij šeď ulic” a “Feel alive, feel Utopy” ?

Ano. Venkovní svět se mi zdál ponurý a lidé nevýrazní. Všichni nosili jen černou nebo jiné odstíny tmavých barev. Připadal jsem si jako ve světě nevýrazných myšek. Já jsem chtěl jít přesně opačnou cestou. Proti proudu. Ostatně i když jsem poprvé otevřel skříň své přítelkyně našel jsem samou černou. “To se za ty léta samozřejmě muselo změnit” říká se smíchem. Miluji barvy.

Zakládáš si na české výrobě, nejsou někdy chvíle, kdy lituješ tohoto rozhodnutí? Nebylo by to někdy s nějakým zahraničním dodavatelem jednodušší?

Pořád. Hlavně když přijde na otázku peněz. Zahraniční dodavatelé vyjdou několikanásobně levněji a hlavně je to občas mnohem snazší. To by pak pro mě ale nebylo UTOPY, pro mě to není jen o penězích. Je to něco na čem si zakládám a s tím se pojí i ta kvalita, kterou chci nabízet svým zákaznicím.

Musí to být náročné, jak se Ti daří zůstat produktivní a kde čerpáš inspiraci? 

Občas je to opravdu náročné. Inspiraci čerpám hlavně při cestování, kdy si dávám úplný digitální detox a jen vnímám tamější kulturu. Stejně tak mě ale dokážou inspirovat kvalitní posezení s přáteli u drinku a doutníků. Snažím se obklopovat stejně cílevědomými lidmi, rozhovor s nimi je tedy kolikrát i mým hnacím motorem, co by se dalo zlepšit. Na produktivitu mi hodně pomáhá sport, kdy dokážu vypnout a na chvíli se soustředit jen na sebe.

Zdáš se být doslova renesančním člověkem. Stíháš skloubit podnikání a svůj osobní život?

Opravdu je to složité. Práce se doslova stala mým koníčkem, najít si čas na něco jiného je náročné. Zahrnuje to spoustu ústupků, které nedělám jen já, ale i moje rodina a blízké okolí. Dál mě ale žene vidina změny. Zároveň mám i malou dceru, těším se na dobu, kdy ji budu moci oblékat a vytvářet kousky přímo pro ni, pro radost.

Máš nějaké své pracovní rituály?

Vždy mě hrozně bavila práce rukama. I Když na to nemám zdaleka tolik času a většinu už mi zabírá administrativa. Pracovní rituály jako takové asi nemám, ale vždy si dovolím jednou za čas opět něco vytvářet přímo, rukama. Baví mě testovat materiály, vybírat barvy, sledovat výsledky z tiskárny. Obecně fyzično a technika.

Prozradíš nám, jaký byl první vytvořený design a jaká myšlenka za ním stála?

První design, který jsem vytvořil, byly legíny Bluelines. Žádná hluboká myšlenka se za nimi však neskrývá. Najednou jsem se zkrátka dostal do situace, kdy jsem měl vytvořit něco nového, co jsem nikdy předtím nedělal. Grafiku jsem nikdy předtím ani nezkoušel a Corel byl pro mě prakticky cizí slovo. Proto vznikly Bluelines, vzor je relativně jednoduchý, se všemi grafickými nástroji a možnostmi jsem se teprve učil. Je mi však líto, že je tento design tak nedoceněný a nepochopený. Mnoho žen se ho bojí, protože si myslí, že barevné linky na nich rozšiřují, ale není to tak!

UTOPY nově sídlí na nové adrese. Je obchod na Jungmannově ulici v Praze první kamennou prodejnou? Jak si užíváš přímý kontakt se zákaznicemi, oproti pouhým webovým recenzím to musí být jistě změna?

Obchod v Jungmannově ulici není tak úplně první. V minulosti jsme měli naši provozovnu se skladem na Plzeňské ulici, ale s aktuálním stavem, kdy mají zákaznice k dispozici nejen showroom, ale plnou prodejnu našich kousků, se to srovnat určitě nedá. Zpočátku jsem cítil strach, hlavně z jejich reakcí. Nebyl ale důvod, byly nadšené z barev a z množství designů a já si rád povídám. Zodpovídat jejich dotazy a společně se zasmát mě dělá šťastným. Zároveň máme také minimální vratkovost zboží, to mě utvrzuje v tom, že stojím za kvalitní prací a že v tom chci pokračovat. 

Celosvětová pandemie bohužel měla na svědomí i zánik mnoha menších byznysů. Jak si s touto situací poradilo Utopy?

Možná to bylo štěstí v neštěstí. První měsíce to vypadalo, že budeme muset zavřít. Poté jsme začali šít roušky, které nás relativně podržely. Všechno jsme přesunuli do onlinu, na kterém jsme během této situace hodně zapracovali. Celý náš eshop běží přes český Shoptet. Rád sleduji jejich články a zprávy ze světa byznysu, objevují se tam zajímavé novinky, kde hledám inspiraci, kam dál UTOPY posunout. Největší starostí pro nás během pandemie bylo právě stěhování do nové prodejny UTOPY v Jungmannově ulici. Nemohli jsme mít po dobu osmi měsíců otevřeno, ale zároveň jsme museli platit po celou dobu stoprocentní nájemné, které v centru Prahy není nejlevnější. Některé zkušenosti, které jsme nasbírali z online prostředí a komunikace, však aktivně využíváme i teď. 

Kdyby jsi měl jmenovat, na jakých stojí Utopy pilířích?

Originalita, kvalita, prozákaznickost a otevřenost.

Na vašich stránkách je nabídka designů a sortimentu opravdu široká, kolik aktuálně nabízíte designů a jaký je Tvůj nejoblíbenější?

Ano, aktuálně máme v nabídce cca. 100 designů a motivů. Já sám mám nejraději legíny Coral World. Nemá to žádný hlubší význam. Zkrátka mě fascinuje podmořský život a naše grafička u tohoto potisku odvedla opravdu krásnou práci!

Jakou část na procesu výroby legín máš nejraději? 

Nejvíc se vždy těším na moment, kdy vidím nový design poprvé na látce a nejen v počítači. 

Kam bys rád Utopy posunul v budoucnu? Máš nějaké dlouhodobé cíle?

Samozřejmě, jsou to hlavně cíle, na kterých pracujeme průběžně. Primárně chci zvětšit a zkvalitnit výrobu. Co se týče těch dlouhodobějších cílů, rád bych rozšířil sortiment i o další kousky.

Než se rozloučíme, ještě nám prozraď, co se naopak opravdu nepovedlo. Jaké jsou největší Utopy “fuckups”?

Teď už to pro mě jsou úsměvné vzpomínky, nicméně v těch situacích, kdy nastaly, to zas taková sranda nebyla. Na úplném počátku, jsme legíny málo testovali a praskaly jim nitě.Také nám v jedné várce dodavatel zaslal špatné látky a ty následně pouštěly barvy. To byly nepříjemné situace, díky kterým jsme ale mohli tyhle technické nedostatky doladit i do budoucna. Také vzpomínám na chvíle, kdy nám došly naše originální designové krabice a my jsme neměli do čeho balit zákaznicím objednávky. Používali jsme, co nám přišlo pod ruku. Krabice objednávám totiž také od českého dodavatele, doručovací lhůta je proto mnohem delší. To bylo opravdu nepříjemné!

TIP: Zažijte svůj barevný příběh s UTOPY wear!

Leave a Reply