Šedesátá léta vzdávají hold sociální revoluci. Právě ta se odráží v tom, co lidé oblékali a jak na módu nahlíželi. Rodí se unisexové oblečení, kterého se dnes tak hojně dožadujeme. Módní návrháři zažívají útlum, slovo si totiž přebírá poprvé v historii móda ulice. Trendy udávají filmové ikony a jedna konkrétní ze všech nejvíc. Vzpomínáme na ni dodnes… Twiggy ve vynálezu tehdejší doby – minisukni.

Touha po kultuře
Nevšední a jedinečný mix plný hitů známých boybandů v čele s Beatles a Rolling Stones, snahy šokovat, pracující mládeže a revolučních modelů. 60. léta byla svobodným obdobím, během kterého začali mladí lidé pracovat, takže si následně mohli dovolit více si vybírat, co si koupí a obléknou. Téměř bez výjimek se všichni zaposlouchali do popu a sílící vliv ryze mužských skupin dopomohl k rozvoji pánské módy. V ulicích je cítit pohoda, která připomíná éru jazzového věku 20. let, lidé žijí svobodně, Británie navíc povoluje homosexualitu. Doba se mění, ale módním návrhářům a jejích salónům se to do karet nehodí. Ztrácí výsostné postavení a vliv, na který byli doposud zvyklí.
Módní domy válcuje streetstyle
Francie si stále zachovává svou vznešenou eleganci, ale pro mladé lidi začíná být omšelá, nezáživná a zejména centrum módy, Paříž, se musí vyrovnat s nevyhnutelným úpadkem. Módní trendy se totiž najednou začínají rýsovat úplně jinde než na skicácích pár vyvolených v luxusních dílnách pařížských vil – a to přímo na ulici. Vzniká móda ulice. Její nejsilnější variantou je hippie styl plný čelenek, zvonových džín, květinových výšivek, korálkových šperků, vrstvení a etno prvků. Lidé žijí dodnes často skloňovaným heslem Make peace, not war. Stále pamatují na hrůzy války, proto jsou rozhodnutí, že teď budou žít naplno dle vlastních pravidel. Haute Couture stále obléká majetná klientela, ale mladá generace touží po experimentování, progresivní módě a zdrženlivý styl vysoké krejčoviny se jim vzdaluje.
Mini pro ženy, unisex pro všechny
Rozmáhá se konfekční móda, která dokáže rychle reagovat na trendy vycházející z ulice i módních přehlídek. Vznikají butiky s tvorbou mladých nezávislých návrhářů a centrum módy se přesouvá do Velké Británie. V roce 1966 se začíná psát první stránka dnes neodmyslitelné součásti módy – minisukně. Nikoho nejde s určitostí označit za jejího vynálezce, pravděpodobně jím ale byla Mary Quant. V ulicích vzniká unisexové oblečení, ženy bojují za svou nezávislost a není jim proto nikterak vzdálený chlapecký vzhled. Ostatně jedna z největších módních ikon té doby, Twiggy, je toho jasným důkazem. Nosívala krátce střižené vlasy, krátkou sukni a její silueta připomínala spíše adolescentního mládence než mladou zdravou ženu. Součástí looku 60. let však bylo výrazné černé líčení očí, které ženskost trochu podtrhlo.
Francie odpovídá
Paříž si nemohla nechat líbit odliv milovníků módy do Londýna. Proto jeden z nejvyhlášenějších návrhářů přichází s odpovědí na situaci v Londýně, aby přitáhl pozornost zpět do Francie. Yves Saint Laurent stále v roli kreativního ředitele módního domu Dior představuje kolekci postavenou na kožených bundách, čepicích, baretech a černých rolácích. Tato kolekce byla v roce 1960 však také jeho poslední. Přílišný futurismus se progresivnímu Laurentovi postaral o rychlou výpověď. Proto nadále pokračoval návrhář dál v módní branži pod vlastním jménem. V roce 1965 uvedl od té doby tolik napodobované šaty se vzorem Mondrianových čtverců. Při vzpomínce na ně není těžké určit, jaký styl 60. let byl – v odpovědi na rozevlátý hippie styl ulice dominovaly vysoké módě hranaté tvary, geometrické potisky, bloky barev a áčkové sukně.
A co dál?
Móda 60. let byla tak bohatá, že ji prostě nejde převyprávět na několika stranách. Její důležitou součástí byla popová hudba, jejíž přesah do módy byl pravděpodobně větší, než byste hádali. Na oblečení se tiskly pop-artové motivy, Beatles zpopularizovali nošení pláštěnky do města, na konci dekády se sukně zase prodloužili do midi délky a žily souběžně s mini. Polyesterové šaty právě zrozené fast fashion plní psychedelické potisky kopírovány z Haute Couture modelů Emilia Pucciho. Marks & Spencer přichází s konfekčními sukněmi potištěným typickým kárem, módní nuance více pronikají do sportovního světa.
Móda šedesátých let snad nikdy nepřestane překvapovat, pohltila v sobě téměř vše od ostré mini sukně po rozevláté boho maxi šaty. I proto slouží jako (zatím) nevyčerpatelná studnice nápadů pro tvorbu během nového tisíciletí.
