JAK SE MÓDNÍ ŘETĚZCE STAVÍ K UDRŽITELNOSTI

Udržitelná móda se stává v módním průmyslu debatou číslo jedna. Lidé poptávají kvalitní oblečení vyráběné za lepších podmínek a dokonce jsou ochotni si připlatit. Módní řetězce na to musejí reagovat. Jak se k tématu udržitelnosti a slow fashion staví nejznámější módní řetězce?

udržitelná móda řetězce (1)

H&M

H&M se na svých stránkách snaží nalákat na sběr oblečení. Do jakékoli prodejny můžete přinést tašku obnošeného a již nechtěného oblečení, za kterou dostanete poukázku na 30korunovou slevu v kamenných prodejnách. Jedná se o primární globální iniciativu, za kterou společnost Hennes & Mauritz bojuje. Ještě nositelné oblečení H&M posílá do second handů, jiné recykluje a používá do svých reuse kolekcí a to úplně poničené pak posílá na zpracování na textilní vlákna.

H&M se snaží ale dělat mnohem více. Jenže to už se na klasických webových stránkách nedočtete. „Společnost našeho rozměru a sortimentu má zodpovědnost a zároveň také skvělou příležitost vést módní průmysl blíže k udržitelné módě,“ vyjádřila se ředitelka udržitelnosti společnosti Anna Gedda. Další snahou kromě vedení změny je také cíl 100% recyklovatelnosti oblečení a 100% férové a rovnocenné podmínky při výrobě. Velkým závazkem, který si společnost dala, je do roku 2030 používat výhradně recyklovatelné materiály nebo materiály z udržitelných zdrojů. V roce 2017 bylo 59 % použité bavlny bio kvality. Ze všech materiálů bylo těch odpovídajících podmínkám udržitelnosti 37 %.

Inditex: Zara, Bershka, Stradivarius

Pod společnost Inditex spadají ještě další známé značky včetně Pull & Bear, Massimo Dutti, OYSHO a Uterque. Na žádné z jejich českých mutací webových stránek se ale o udržitelnosti nic nedozvíte, pátrat je třeba dále, do reportu za minulý kalendářní rok 2017.  Inditex má cílů ohledně udržitelnosti hned 17 a nabízí se tak otázka, zda je vůbec možné jich všech docílit. Na první příčky řadí zamezení chudoby a hladu, zlepšení dostupnosti zdravotní péče, kvalitní vzdělávání nebo pohlavní rovnoprávnost či ekonomický růst. Vzhledem k velkému zobecnění to ve skutečnosti o aktivitách společnosti příliš nehovoří.

Inditex deklaruje, že v roce 2017 vybralo více jak 12 tisíc tun oblečení a vložilo více jak 48 milionů dolarů do sociálních programů. Do roku 2025 chce dosáhnout svého zero waste programu, který obsahuje třeba 100% ekologicky zdatné pobočky, z 80 % využití energie z obnovitelných zdrojů a recyklovatelné obaly oblečení.

Mango

Španělský módní řetězec o svém postoji k životnímu prostředí a udržitelnosti v češtině neříká vůbec nic. Svá stanoviska nepromítá ani do módních kampaní, přesto se snaží zatěžovat životní prostředí o trochu méně. Jeho hlavním cílem je v roce 2022 používat 50 % bavlny z udržitelných zdrojů. V roce 2017 Mango vyrobilo celé 4 miliony produktů v duchu udržitelné módy. Ale pozor. To dělá pouhá 3 % celkové produkce! Cílem je dostat se na dvojnásobek na konci roku 2018.

Ve svém reportu za poslední rok upřímně zveřejňuje, jaký dopad má společnost na životní prostředí. Už ale příliš neřeší, jaké jsou konkrétní snahy tento dopad zmírnit. Například polovina veškeré produkce CO2 pochází z přepravy oblečení. 

Lindex

Společnost Lindex staví na pozitivním přístupu k životnímu prostředí už dlouhá léta. Je známá například vysokým zapojením bio bavlny ve svých kolekcích. Na rozdíl od celé řady jiných módních řetězců, švédský Lindex je už dost daleko. 95 % veškeré použité bavlny a 55 % všech materiálů dětské kolekce pochází ze zodpovědných zdrojů. Značka před časem přišla s projektem Even better denim, u něhož minimalizovala používání vody na výrobu. Na proces praní ji teď postačí pouhé dva litry. Samozřejmostí této denimové kolekce je také to, že kompletně všechen použitý materiál pochází z udržitelných zdrojů.

Závazkem společnosti je do roku 2020 používat 80 % materiálů z udržitelných zdrojů a současně pracuje také na tom naučit ženy, které se o růst bavlny starají, aby k péči o rostliny přistupovaly zodpovědněji vůči životnímu prostředí. To posiluje postavení ženy v procesu pěstování bavlny i jejich výdělek. Jelikož společnost využívá z 38 % syntetické materiály, které se vyrábějí z neobnovitelných zdrojů včetně ropy, zavazuje se hledat nové cesty a způsoby, jak taková vlákna (například polyester nebo polyamid) získat méně invazivní cestou.

C&A

Společnost C&A se pyšní tím, že byla prvním řetězcem, který prodával oblečení ze stoprocentní bio bavlny a také tím, že byla v roce 2017 jmenována pátým největším odběratelem bio bavlny. V únoru 2018 zveřejnila informaci, že více jak 70 % její bavlněné produkce tvoří právě ta organická. Cílem je zvýšit toto číslo na sto procent do roku 2020. Plus C&A přidává, že do stejné doby by ráda používala ostatní materiály z udržitelných zdrojů alespoň ze 67 procent.

Další, co společnost hrdě prezentuje, je zákaz kožešin a angory, který učinila již několik let zpátky. Mezi následující cíle patří zmenšení spotřeby vody při výrobě o tři desítky procent do roku 2025 a o deset procent na prodejnách, v kancelářích a ve skladech. Zároveň se C&A zasazuje o to, aby se transparentnost stala novou normou. K tomu dopomáhá i vzájemná spolupráce s jinými značkami v otázce přístupu k životnímu prostředí a zveřejňování konkrétních reportů, které jsou každému k dispozici.

bio cotton

Kroky podniká každý, ale stejně to není ono

Když se chcete zajímat o přístup svého oblíbeného módního řetězce k udržitelnosti, brzy narazíte. Zatímco e-shopy už mají téměř všichni dokonale propracované, v případě, že se vám podaří najít na zápatí stránky poznámku udržitelnost, budete přesměrování na stránky v angličtině. Ne že by pro mnoho lidí byl takový problém přečíst si informace v angličtině, ale skutečnost, že se je vedení řetězců dané země nesnaží přeložit, jako by naznačovala, že je nepovažuje za důležité sdělení. Nebo že nepředpokládá, že nás to bude zajímat.

Na druhou stranu se dříve nebo později doberete k poměrně podrobným číslům, strategiím, plánům a snahám (v angličtině). Často se řetězce snaží o maximální transparentnost, takže zveřejňují i své reporty za uplynulá období a své cíle do budoucnosti.